onsdag 10 januari 2018

Spartips! Låna böcker



Biblioteket Belle fick av Odjuret

Ett av mina mål för året är att läsa 24 böcker. Det innebär att jag återigen har blivit en frekvent besökare på biblioteken i staden (bor i hufvudstaden), för bara the chosen får äran att ta plats i bokhyllorna här hemma. Och så är jag snål ekonomisk såklart. Men, jag älskar även bibliotek, jag praoade på ett redan i högstadiet, och jobbade extra som biblioteksassistent under mina universitetsstudier. Fortfarande ett av de bästa jobben jag haft hittills. Jag funderar fortfarande på om jag inte borde skola om mig till bibliotekarie...

Hur hittar jag saker att läsa då? Jag använder Goodreads för att ta reda på vad jag vill läsa, och har även ett konto där (gratis såklart). Det är en sida för boknördar världen runt där du kan recensera och skapa hyllor (listor) med böcker att läsa, hålla koll på vad du har läst, betygsätta böcker, skapa och dela listor, rösta fram årets bok...osv. Många författare har även konton där. Dock tycker jag en av de bättre funktionerna är att sidan efter ett tag börjar rekommendera böcker baserat på vad du har läst och betygsatt. Jag har upptäckt en hel del nytt på det sättet.

I nuläget har jag närmare 200 böcker på min "Att läsa"-lista, och antalet växer ständigt. Jag brukar med jämna mellanrum jämföra böcker på listan mot stadsbibliotekets databas, och lägga till dem som favoriter även där. Det gör det smidigare sen när jag kilar i väg till biblioteket att veta vilket bibliotek som har vilken bok, även om själva sökningen och filtreringen inte är så smidigt i sig. Jag jobbar med IT, och jag ser typ hundra saker som kan förbättras för att förbättra användarvänligheten...#yrkesskadad

Vad läser jag då? Tja, det mesta, även om jag i nuläget mest plöjer 'young adult fantasy'...inser att det inte låter riktigt rumsrent, men på svenska blir det snällare. Lättuggat och lättläst, precis vad jag behöver för att koppla av efter en stressig dag på jobbet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar