onsdag 17 januari 2018

Varför har vi inte privatekonomi som ämne i skolan?

Hmmm...hur mycket kostar ett glas rödvin tro?
Såg här om dagen ett inlägg på Linkedin som handlade om en nu 30-årig kvinna som undrade varför hon aldrig fick lära sig om privatekonomi under alla åren i skolan. Hon hade pluggat makro- och mikroekonomi, och säkerligen hemkunskap med, men aldrig fått lära sig mer än att man ska jämföra kilo-och literpriser i butiken (eller som jag såg det: hur jag får mer godis för pengarna) när det gällde den egna ekonomin.

Varför är det så? Borde inte barn få veta vad ränta innebär, och hur de sparar pengar på ett bra sätt? Jag tror vi då skulle ha färre som riskerar att hamna i Lyxfällan, samtidigt som fler skulle kunna förverkliga sina drömmar genom att spara sommarjobbslönen på ett sparkonto med lite ränta. Visst, det ligger såklart en del på individen själv att ta tag i sin ekonomi, men jag tror att någon måste informera om vilka möjligheter som finns redan i tidig ålder för att öka möjligheten till ett sunt förhållningssätt till pengar. Lär ju onekligen behövas om pensionssystemet brakar samman framöver.

Jag själv började inte titta på sparande och investeringar förrän jag fick mitt första riktiga jobb efter min masterutbildning, innan dess var det helt enkelt så pass tråkigt att jag inte brydde mig (ungefär som min inställning till politik när jag var yngre). Jag visste ju dessutom inget om det och vad som var bra och dåligt, och det verkade ju bara krångligt. Jag tror om jag hade fått en kurs på högstadiet eller gymnasiet i privatekonomi så hade det sett väldigt annorlunda ut idag.

Nu när programmering äntligen ligger i läroplanerna så kanske det är dags på att lära ungarna om ränta, sparande, ISK:er, försäkringar och elavtal m.m. på hemkunskapen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar