lördag 6 januari 2018

Bokrecension: Omgiven av idioter




Under julledigheten så passade jag på att läsa lite, och på flygplatsen innan vi skulle åka iväg till en alport för att åka lite skidor över nyår så fick jag syn på boken Omgiven av idioter av Thomas Erikson. Eftersom jag hos min arbetsgivare har fått göra en DISC-analys så var jag redan lite insatt i ämnet, och nyfiken på att lära mig mer, så jag köpte boken (ve och fasa, köpa en bok när man kan låna gratis!?).

Efter att ha plöjt igenom boken på några timmar så skulle jag säga att det är en bra introduktion för de som inte har tittat så mycket på personlighetstester tidigare, då den är lättläst och underhållande att läsa. För egen del var den lite för tunn och tillrättalagd, men jag kom i alla fall underfund med vilken dominant färg min bror har (troligen en orsak till att vi rök ihop så mycket som barn...).

Jag förstår att exemplen i boken kanske måste vara lite övertydliga för att få hem poängen, men det gjorde att jag inte kunde lita på att det var riktiga exempel från verkligheten - speciellt intervjuerna i slutet av boken kändes tillgjorda. Dessutom led intervjuerna av bias, då de som intervjuades hade läst boken innan, så det finns en risk att deras dominanta drag (färg(er)) förstärktes i och med detta, samt att frågorna ibland var ledande.

Utöver det så saknade jag avsnitt om vissa aspekter. Det jag specifikt saknade var bl.a ett fördjupande avsnitt om personer med 2-3 dominanta färger. Var lite mycket fokus på att lyfta fram en färg i taget.

Oavsett bokens brister så var den underhållande att läsa, så jag rekommenderar den som sagt till de som är nya på området eller tycker ämnet är intressant.

Kan ni gissa mina två dominanta färger?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar