lördag 30 december 2017

Tillbakablick på 2017 och mål för 2018


Tror det är första gången jag faktiskt försöker reflektera lite över vad som har hänt, och vad jag vill ska hända framöver på ett mer konkret sätt. Inte så att jag inte har reflekterat alls innan, men fokus har då mer varit på att överleva dagen, och tidshorisonten var max en vecka fram i tiden. Varför? Stress och mycket jobb gjorde att jag bara orkade med att planera för närtiden, vilket innebar att de strategiska målen med längre tidshorisont fick stryka med.

2017 - Tillbakablick

  • JOBB: Ny arbetsgivare, som skiljer sig rejält från den globala jätte jag tidigare var anställd på. Nu har jag en engagerad chef, yay! En annan bonus är att jag inte tänker på jobbet konstant på min lediga tid, vilket Herr Komparera uppskattar då jag är mer närvarande (och trevligare) nu för tiden.
  • HÄLSA: Körde PT-grupp med mina nya kollegor. Välbehövligt och trevligt!
  • EKONOMI: ISKen klättrade uppåt och trillade över 100 laxar i värde. Utveckling på 10% får ses som klart godkänt. Fick höjd lön i och med ny arbetsgivare, och kände mig då inte lika stressad ekonomiskt längre (mer om detta i ett framtida inlägg).
  • PERSONLIGT: började reflektera mer över vad jag vill framöver, och försökte känna efter mer hur jag mådde och ta action på det. Stress och mycket övertid hos förra arbetsgivaren gjorde att jag aldrig var riktigt ledig, och jag touchade väggen vid ett tillfälle. Never again!


2018 - Målsättningar

  • JOBB: höja min lön med 5%, samt fundera vidare på om jag ska fortsätta att jobba som konsult eller inte. Har ingen aning om 5% är mycket eller lite, men det lät som en bra siffra. Har nog redan en ganska hög lön för min ålder och erfarenhet, så det är svårt att veta vad som är realistiskt här. Konsult vs Anställd är ett återkommande tema, mer om detta i ett annat inlägg.
  • HÄLSA: träna minst 3 grr/vecka. Kroppen tar mycket stryk av att sitta ner framför en dator hela dagarna, och jag mår dåligt av att inte träna regelbundet (bidragande orsak till att jag höll på att bränna ut mig).
  • EKONOMI: ISK når 200 000, sparkonto 80 000, och den höjda lönen (peppar peppar) gör att jag kan investera i alla fall en tusenlapp till i månaden i ISKen.
  • PERSONLIGT: läsa ännu fler böcker, minst 24 st under året. Läste otroligt mycket innan jag började jobba, men tappade läsningen pga stress och mycket övertid. Dags att väcka själen och fantasin till liv igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar