tisdag 23 januari 2018

Äktenskapsförord - kärlekens ekonomiavtal



Testa att ta upp äktenskapsförord som ämne på nästa jobblunch med kollegerna, och jag lovar att du kommer att skapa diskussion. Alla verkar ha en åsikt om det.

Jag och Herr Komparera har ett äktenskapsförord. Vi var väldigt överens innan vi gifte oss att vi skulle ha ett, och jag är glad att vi hade samsyn i frågan, för jag vet att det kan vara ett känslig ämne. Vissa tvivlar på om det verkligen är äkta kärlek om man tar upp det och vill ha ett. "Litar inte hen på mig!? Jag skulle aldrig..." Jag har hört de flesta argumenten under diverse luncher och fikapauser, men vi såg det snarare som att eftersom vi älskar varandra så vill vi även skydda varandra om det värsta skulle hända i framtiden. Med ett äktenskapsförord behöver vi inte oroa oss för att saker av sentimentalt värde, släktklenoder, samt familjeegendom skulle försvinna i någon - i värsta fall - bitter skiljsmässa. Jag ser det som en form av ekonomisk trygghet för oss båda.

Är du intresserad av att veta mer om äktenskapsförord så hittade jag en ganska bra sajt (med bilder!) här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar