onsdag 20 december 2017

Julstress eller julefrid?


Anledningen till att det blir så mycket sötsaker under julen?

Inom min familj så har vi sedan ett antal år valt att dela upp ansvaret för mat och sysslor under julhelgen. Alla som har möjlighet brukar samlas hos mina föräldrar (det enda stället som är stort nog och har sängplatser till alla), och har även ansvar för att ta med något ätbart. Någon fixar middagen en kväll, andra köttbullar och revbenspjäll till julbordet osv. På min lott står "bakning", och jag ser alltså till att vi har lussebullar/saffranssockerkaka/mjuk pepparkaka så att det räcker och blir över.

Jag gillar tanken på att fördela ansvaret på detta sätt då det dels innebär mindre stress för värdarna i och med att de inte måste fixa allt själva, och dels för att jag personligen får känna att jag bidrar och inte bara sitter och trycker i mig av julmaten. Som värdpar finns det ju också en ekonomisk fördel med "knytis", även om det just inom min familj inte är en bidragande faktor. Nej, här är största fördelen den psykologiska faktorn: mindre stress och press helt enkelt. Detta är ett lyckat koncept hos oss och gör att alla får chans att njuta av julefriden under julhelgen.

Vi har även slutat att ge julklappar mellan oss vuxna. Det var bara ytterligare ett stressmoment, och den som fick en klapp blev sällan helt nöjd (oh, ännu en ljusstake...tack, tack...). Ekonomiskt är det dessutom en jättebesparing! Nu köper jag bara en handfull julklappar, och kan då lägga lite mer eftertanke bakom dessa i stället.

Får passa på att önska God Jul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar