torsdag 14 december 2017

Ännu en ekonomiblogg...eller?




För ca fyra år sedan så fick jag hem mitt orange kuvert, och det var ingen munter läsning. Jag hade precis börjat arbeta på mitt första riktiga jobb efter studierna, och hade börjat intressera mig mer för det här med pension, tjänstepension, fonder, och allt var det nu var. Det gällde ju att inte bli screwed over av arbetsgivaren. Dock tog det ett tag innan jag tog tag i det hela och läste in mig på området,  men efter att ha ramlat över rikatillsammans-bloggen så fanns det inga ursäkter längre för att inte börja pensionsspara/investera privat. Tydligare och enklare kunde det inte bli. Ett ISK-konto öppnades på Avanza, och jag började månadsspara i ett antal fonder.

ISK:en har nu varit aktiv i ca 2.5 år, och det har gått över förväntan. Visserligen öppnade jag mitt konto ca 3 veckor innan en jättedipp kom på börsen, men där får jag ändå vara tacksam att jag hade så pass lite kapital att jag inte förlorade några större summor. Sedan dess har det tickat på, och jag har i dagsläget en bit över hundratusen på kontot. Inte så mycket, men så har jag inte månadssparat några större summor då jag inte sett behovet.

Intresset för ekonomi har också ökat med åren, och med det har jag även börjat läsa fler ekonomibloggar. Det är roligt att se olika perspektiv på investeringar och sparande, och vad det finns för mål med det. Det är nog en av anledningarna till att den här bloggen skapades: att utmana mig själv till att ta reda på vad mitt mål är med mitt sparande/investerande (om jag nu har ett?). Även om den framtida pensionen triggade igång hela processen, så är det nu snarare en vag fråga om vad jag vill ha ut av livet som börjar segla upp, tillsammans med en vilja om göra något mer meningsfullt här i livet, och för det lär det behövas pengar. Vi får väl se var det leder!



//FruKomparera

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar