tisdag 1 januari 2019

Tillbakablick på 2018 och mål för 2019


I och med ett nytt år är det dags för lite reflektion och utvärdering. Förra året ställde jag upp ett antal mål, låt oss se hur det har gått med dessa!

2018 - Hur gick det med mina målsättningar?

JOBB - höja min lön med 5 procent - JA (nästan)!
Då det endast var en lönerevision det handlade om så fanns det inget utrymme att förhandla. Jag fick dock ändå en ökning med lite över 4% vilket får ses som klart godkänt.

HÄLSA - träna minst 3 ggr/vecka - NEJ.
Har tränat mindre än någonsin detta år, vilket inte är bra och som nu definitivt börjar synas. Har känts motigt att gå till gymet efter jobbet då jag tycker det hinner bli så sent och jag dessutom bara vill hem och äta då. Nya tag framöver!

EKONOMI - ISK når 200 000, sparkonto 80 000 - DELVIST UPPFYLLT
Sparkontot har nått över 80 000, men på bekostnad av ISK:en. Jag sålde tidigare av mina ränte- och obligationsfonder och flyttade över en del av pengarna till sparkontot i stället. Dock har jag höjt mitt månadssparande i ISK:en med en tusenlapp i och med löneförhöjningen som jag fick.

PERSONLIGT - läsa fler än 24 böcker - JA!
Facit vid årets sista dag var 26 böcker, så detta känns bra! Såg lite mörkt ut ett tag under hösten när jag låg efter, men efter att ha lånat lite strategiskt (läs: tunnare böcker) så gick det bra. Lärdom till 2019 kan vara att variera längden/tjockleken på böckerna lite mer  - jag har en förkärlek att välja tegelstenar.


2019 - Målsättningar

JOBB - byta arbetsgivare
I och med omorganisation och flera kollegor som jag gillar som har gått vidare/lämnat hos min nuvarande arbetsgivare så känns det rätt även för mig med en nystart. Avtalet är redan påskrivet och jag börjar i februari. Ska bli kul då jag har tappat glöden lite och håller på att fundera på vad jag vill göra mer specifikt framöver. Jag förblir dock konsult tills vidare.

HÄLSA - träna minst 3 ggr/vecka
Ska släpa med Herr Komparera till gymet för att få igång oss, för ny jäklar måste vi skärpa oss!

EKONOMI - ISK når 230 000, sparkonto 125 000
Det är lite svajigt på börsen, men med lite tur och envishet bör ovan mål kunna nås.

PERSONLIGT - Volontärarbeta minst en gång, bli blodgivare
Jag har tittat på detta lite då och då men inte kommit till skott än då jag har svårt att välja en organisation/syfte men här kanske det bara är att kasta sig ut för att komma igång som gäller i stället för at leta efter den perfekta matchningen. Att ge blod har jag funderat länge på, men nu blir det äntligen av!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar