söndag 11 februari 2018

Spartips! Baka eget bröd


Bröd i stora lass
Jag läste någonstans att priset på bröd hade stigit rejält över tid, och det är väl knappast osannolikt då det är både trendigt och lyxigt att äta nybakat bröd. Självklart även väldigt gott! Själv äter jag inte bröd annat än på helgerna, och då vill jag gärna ha nybakat bröd. Ska jag genomlida mer nyttiga frukostar hela jobbveckan så vill jag ha nybakat bröd med en vällagrad ost och bitter apelsinmarmelad som lite helglyx.

Varför inte bara gå och köpa då på morgonkvisten i en butik eller från ett bageri? Anledningarna är följande:

  • Min morgonssömn är helig: på helgerna har jag chansen att sova ut, och det är mycket värt! Inte tusan kravlar jag mig upp i ottan för att gå att köpa bröd, speciellt inte om det är snöstorm ut eller liknande. Herr Komparera är av samma åsikt, so no luck there med att outsourca aktiviteten.
  • Samma trista smak på allt bröd i butik: japp, tycker allt bröd i butik smakar i princip detsamma oavsett vilka fyndiga namn de har. Dessutom dyrt.
  • Dyrt: att köpa från bageri/butik är dyrt. Betala 40-80 spänn för en limpa är inte på tapeten om jag kan baka själv för en bråkdel av priset.

Jag började således läsa på om bakning och hittade bl.a. Pain de Martins blogg (lite trasig i nuläget, men finns viljan så kan man hitta mycket där), där jag även fann det recept jag gör variationer på i nuläget. Vad som är så bra med receptet jag använder att degen kalljäser under natten, vilket gör att jag slipper gå upp i ottan och förbereda en deg + vänta på att den ska jäsa klart, samt att brödet utvecklar en godare smak i och med den långa jäsningen (ofta 8h). Ingen knådning behövs heller. Jackpott!

Grundreceptet på frukostbrödet hittar ni här hos Pain de Martin. Min egna variation är följande:

ett litet hörn färsk jäst
3 dl kallt vatten
4 dl vetemjöl special
1 dl grahamsmjöl
2 tsk salt
1 msk honung
1/2 - 1 dl valnötter


  1. Rör ihop jäst och vatten i en bunke tills jästen löst upp sig. Tillsätt övriga ingredienser och rör ihop till en deg.
  2. Sätt plastfolie över bunken och låt stå i rumstemperatur över natten.
  3. På morgonen: sätt på ugnen på 250 grader (viktigt om du har en ugn som värmer upp sig långsamt, annars kan detta göras mot slutet av jäsningen i steg 4). Sätt in en extra plåt på botten av ugnen.
  4. Skrapa ur degen på mjölat bakbord/skärbräda och vik ihop till ett paket (ta sidorna och vik in mot mitten för alla sidorna, så att de överlappar varandra lite. Upprepa en 3-4 ggr). Låt jäsa 30-40 min. Här går jag tillbaka till sängen och snoozar/läser tills det är dags för steg 5.
  5. Dela degen i 2 delar och lägg på en plåt med bakplåtspapper.
  6. Sätt in i ugnen i ca 15 min. Släng in en isbit på extraplåten på botten av ugnen (alt halv dl vatten) och stäng snabbt ugnsluckan. Jag brukar sänka värmen efter ca 5-10 min till 220 grader, samt "vädra" lite då och då på slutet för att få en knaprigare skorpa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar